Ms. Wantij is één van de eerste schepen in de binnenvaart dat werd gehermotoriseerd met een DAF/PACCAR Euro VI motor. 

ms. Wantij

Dimensions

86m x 9m

Shipyard

Vink diesel

Engine
  • 2x MX13-355 kW

Jan Fernhout vertelt: “In 2018 is de Wantij gehermotoriseerd. Stage V werd vanaf 2019 verplicht voor de binnenvaart, terwijl velen dachten dat dit niet mogelijk zou zijn. We doen al ruim 30 jaar zaken met Vink diesel en Sander gaf aan een Euro VI motor te hebben. Deze motor had zich al goed bewezen in vrachtwagens, maar nog niet in de binnenvaart. Wij waren hiermee één van de eersten. We hebben de voordelen van een DAF Paccar MX-13 goed afgewogen tegen het kostenplaatje en uiteindelijk besloten ervoor te gaan."

De hoog efficiënte motoren hebben de hogere aanschafprijs ondertussen ruim terugverdiend, nu brengen ze geld in het laatje. Jan Fernhout

"Wij hebben er gelukkig nog geen moment spijt van gehad dat we de stap hebben gezet naar deze extreem zuinige motoren. Een voordeel is dat alles van 1 fabrikant komt, het is allemaal op elkaar afgestemd. De opgave was een brandstofbesparing van 15%, in de praktijk blijkt het zelfs 17,5% te zijn. De machinekamer is rustiger qua geluid en ik heb altijd dezelfde monteurs aan boord. Daar hecht ik veel waarde aan.

Zelfs na 10.000 draaiuren hebben de roetfilters nog geen enkel onderhoud gehad. De standtijd van de smeerolie zijn we ook aan het verlengen, met de extended service interval filters hebben we de standaardinterval van 1000 uur ondertussen verdubbeld naar meer dan 2200 draaiuren. Wat er niet in gaat, komt er ook niet uit. Dus niet alleen beter voor onze portemonnee, maar ook zeer zeker voor het milieu. Deze hoog efficiënte motoren hebben de hogere aanschafprijs ondertussen ruim terugverdiend, nu brengen ze geld in het laatje. Wij hopen nog vele jaren met succes met DAF te varen.”

Heb je vragen of wil je meer weten?

Neem contact met ons op en raak in gesprek met onze experts.

Ga naar contact